اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Sunday, August 09, 2009

Dokter..Aku Letih!


[Dipetik dari buku Kesaksian Seorang Doktor oleh dr. Khalid bin Abdul Aziz Al-Jubair, Dokter Spesialis Bedah dan Jantung]

Dokter..aku letih!
Itulah kata-kata dari seorang pasien wanita yang telah datang kepadaku untuk menerima rawatan. Pasien wanita itu mengalami keluhan jantungnya berdebar-debar, sesak nafas dan rasa lelah. Pasien itu telah pun menemui beberapa spesialis tetapi semua dokter itu mengatakan wanita itu sehat. Saya terus melakukan beberapa prosedur pemeriksaan dan hasilnya memang menunjukkan pasien itu sehat. Saya menasihatinya, supaya sentiasa mengingati Allah kerana Allah lah penyembuh segala penyakit.

Kemudian, saya bertanya pada pasien itu, "Adakah anda selalu menunaikan solat subuh tepat pada waktunya?" Wanita itu menjawab, "kadang-kadang."

Saya bertanya lagi, "Adakah anda selalu membaca al-Quran dengan teratur?"
Ia menjawab, "Tidak."

Saya bertanya, "Adakah anda ingin disembuhkan oleh Allah?"
Ia terus menjawab, "Tentu saja, aku ingin sembuh."

Seterusnya saya cuba menasihatinya mengikut kemampuan supaya pasien itu sentiasa mengingati Allah dan sentiasa mengucapkan zikir. Dan, zikir yang paling utama adalah solat.

Firman Allah,
"Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenteram." [QS Ar-Ra'd; 28]

"Sesungguhnya, solat itu mencegah dari perbuatan-perbuatan keji dan mungkar."
[QS Al-Ankabut; 45]

Rasulullah s.a.w juga pernah bersabda;
"Telah dijadikan permata (penyejuk) hatiku di dalam solat." [HR Ahmad, Shahih AL-Jami Al-Abani]

Dengan sungguh solat itulah menjadi penghapus kesalahan sebagaimana yang diterangkan oleh Rasulullah s.a.w,
"Dan begitu pula Allah menghapus kesalahan-kesalahan dengan solat lima waktu." [HR Bukhari dan Muslim]

Oleh itu, marilah kita sama-sama menjaga solat kita dan menambah solat kita dengan melakukan solat-solat sunat kerana solat sunat itulah sebagai benteng untuk kita supaya solat wajib menjadi sempurna. Dan kita jdikan zikir itu sebagai amalan seharian.

Sebagai tambahan, mugkin ini boleh diamalkan untuk mengelakkan diri dari segala penyakit. InsyaAllah. Moga Allah redha.

"Wahai Tuhan segenap manusia, hilangkanlah segala penyakit dan sembuhkanlah, Engkaulah yang Maha Penyembuh, tidak ada kesembuhan kecuali kesembuhan-MU, kesembuhan yang tidak menyiksakan penyakit sedikitpun."
[HR Bukhari dan Muslim]

0 comments:

Post a Comment