اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Sunday, August 22, 2010

Penciptaan Manusia

Ta'lim Drs Muchlish 06/07


Assalamualaikum wbt.

Yang memperindah segala sesuatu yang Dia ciptakan dan yang memulai penciptaan manusia dari tanah, kemudian Dia menjadikan keturunannya dari saripati air yang hina (air mani).[QS As-Sajdah,32;7-8]

Kejadian manusia bermula dengan terciptanya Nabi Adam dari tanah dan ditiupkan ruh baginya, dan diciptakan pula pasangannya, Hawa.

Manusia dalam Pandangan Islam

Manusia adalah makhluk Allah yang paling mulia. Firman Allah;

Dan sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam, Kami angkut mereka di daratan dan di lautan, Kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan. [QS Al-Israa',17;70]

Lihatlah sahabat, Allah lebihkan kita manusia, bukan malaikat, bukan jin, bukan juga ciptaan lain. Bukan hanya makhluk paling mulia malah paling sempurna penciptaannya secara fisik dan juga kemampuan berfikir. Firman Allah;

Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. [QS At-Tin,95;4]

Kita dikurniakan pancaindera yang seimbang, dapat mendengar, melihat, menghidu dan lain-lain dengan baik. Sedangkan makhluk lain, ada yang dapat menghidu dengan kuat tapi kemampuan mendengarnya lemah dan juga sebaliknya. Allahu a'lam.

Manusia mempunyai kebebasan memilih. Allah ilhamkan kita dua pilihan. Sungguh beruntunglah bagi mereka yang memilih jalan ketaqwaan dan rugi bagi mereka yang memilih jalan kejahatan. Boleh rujuk Surah Asy-Syams,91 ayat 7-10. Moga kita termasuk bagi mereka yang memilih jalan ketaqwaan.

Manusia mampu mendapatkan ilmu dengan adanya kemampuan pancaindera, lisan dan juga menulis. Sebagaimana firman-Nya;

Dia menciptakan manusia, mengajarnya pandai berbicara.[QS Ar-Rahman,55;3-4]

Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun dan Dia memberimu pendengaran, penglihatan dan hati nurani, agar kamu bersyukur.[QS An-Nahl,16;78]

Setiap kejadian yang Allah ciptakan ini bukanlah sia-sia. Allah mengamanahkan kita untuk menjadi khalifah bumi untuk memimpin dan mengatur bumi berdasarkan petunjuk dan peraturan Allah.

Dan yang pasti ;

Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.[QS Az-Zariyat,51;56]

Alhamdulillah, bersyukurlah dengan kelebihan yang Allah kurniakan. Hari ini 12 Ramadhan. Apa lagi yang sahabat tunggu-tunggu, yuk! Kita tingkatkan amal dan gegarkan Ramadhan!

Wallahu a'lam. Wassalam.

0 comments:

Post a Comment