اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Saturday, January 09, 2010

Redha Allah pada Redha Ibu Bapa

Assalamualaikum wbt.

Firman Allah;

Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklag berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali jangan engkau mengatakan kepada keduanya perkataan 'ah' dan janganlah engkau membentak keduanya dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik. [QS 17;23]



Jelas, Allah telah menyuruh kita untuk berbuat baik kepada kedua ibu bapa kita. Ia adalah kewajipan yang dapat diterima oleh mana-mana agama pun, malah Islam tidak memisahkan sama sekali hubungan kekeluargaan yang terjalin walaupun beza agama.

Islam mewajibkan umatnya menjaga hubungan yang baik dengan kedua ibu bapanya. Firman Allah yang lain;

وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ

Dan berbuat baiklah kepada kedua ib
u bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim dan orang-orang miskin. [QS 2;83]

Hadith yang menunjukkan pentingnya berbuat baik pada ibu bapa kita;

عن عبدالله إبن مسعود رضى الله عنه قال : سألت النبى صلى الله عليه وسلّم : أيّ الأعمال أحبّ إلى الله ؟ قال : الصلاة على وقتها. قلت : ثمّ أيّ ؟ قال : برّ الوالدين . قلت : ثمّ أيّ ؟ قال : الجهاد فى سبيل الله

Daripada Abdillah bin Mas'ud, beliau berkata; "Aku bertanya kepada Nabi saw; Amalan apakah yang lebih Allah suka? Rasulullah menjawab; Solat pada waktunya. Aku berkata; kemudian apa? Rasulullah menjawab; Berbuat baik kepada kedua ibu bapa. Aku berkata; kemudian apa? Rasulullah menjawab; Berjuang di jalan Allah. [HR Bukhari, Nasa'i dan Ahmad]

Kedudukan ibu bapa dalam Islam terletak pada yang mulia dan tinggi darjatnya hinggakan seseorang itu lebih patut menjaga ibu bapanya yang memerlukannya dari berperang di medan perang.

Oleh itu, marilah kita berbuat baik kepada ibu bapa kita selagi masih diberi peluang. InsyaAllah, Allah akan sentiasa mempermudahkan urusan bagi anak yang taat pada ibu bapanya. InsyaAllah.

0 comments:

Post a Comment