اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Tuesday, January 12, 2010

Ibadah

Assalamualaikum wbt.

Apakah Ibadah itu?

Ibadah adalah kata atau istilah yang meliputi semua perkara yang dicintai oleh Allah, baik perkataan maupun perbuatan (zahir dan batin).

Firman Allah;

قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

Katakanlah "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah Pencipta alam semesta ini. [QS 6;162]

Sabda Rasulullah saw;

و ما تقرب إلي عبدي بشيء أحب إلي مما افتر ضته عليه

Tidaklah mendekatkan diri hamba-Ku kepada-Ku dengan sesuatu yang lebih Aku cintai daripada apa yang telah Aku wajibkan kepada-Nya.[HR Bukhari]

Bagaimana caranya beribadah kepada Allah?

1. Semestinya kita harus melakukan segala yang diperintah oleh Allah, taat pada-Nya sekadar kemampuan kita dan meninggalkan perkara yang dilarang Allah.

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ

Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul-Nya saw dan janganlah kamu merosakkan segala amalanmu. [QS 47;33]

Sabda Rasullullah saw;

من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد

Barangsiapa yang beramal tanpa ada perintah dari kami, maka ia tertolak. [HR Muslim]

2. Beribadahlah kepada-Nya dengan penuh rasa takut dan berharap. Hamba-Nya yang beriman dinyatakan dalam firman-Nya;

Orang-orang yang beriman dengan ayat-ayat Kami, hanyalah orang-orang yang apabila diperingatkan dengannya, mereka sujud dan bertasbih serta memuji Tuhannya dan mereka tidak menyombongkan diri. Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya, mereka berdoa kepada Allah dengan rasa takut dan harap, dan mereka menginfakkan sebagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka. [QS 32; 15&16]

3. Ihsan dalam beribadah. Ihsan adalah meyakini bahawa dirinya sentiasa diawasi oleh Allah dalam beribadah dan melakukan ibadahnya ikhlas semata-mata kerana Allah.

Firman Allah;

Dan bertawakallah kepada Allah Yang Maha Perkasa, Maha Penyayang. Yang melihat engkau ketika engkau berdiri (untuk solat), dan melihat perubahan gerak badanmu di antara orang-orang yang bersujud. [QS 26; 217-219]

Sabda Rasulullah saw;

Ihsan itu adalah kamu beribadah kepada Allah seakan-akan kamu melihat-Nya. Dan jika kamu tidak bisa melihat-Nya, sesungguhnya Dia melihatmu. [HR Muslim]

Marilah kita mengamalkan setiap ibadah hanya kerana Allah, bukan untuk bermegah-megah, bukan hanya melakukannya kerana kewajipan tetapi juga sebagai hamba-Nya yang benar-benar taat pada Tuhannya dan amat mengharapkan redha-Nya.

Moga redha Allah sentiasa bersama kita dan moga Allah permudahkan segala urusan kita. InsyaAllah.


"Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang aku sembah melainkan Engkau yang menjadikan aku. Aku hanya hamba-Mu berada dalam genggaman-Mu, aku dalam perjanjian bertaat kepada-Mu sekadar kesanggupanku. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang aku perbuat, aku mengakui segala nikmat yang Engkau kurniakan dan aku mengakui dosa-dosa yang aku perbuat, aku mohon ampunan-Mu ya Allah. Tidak ada yang dapat mengampuni dosa seseorang melainkan Mu ya Allah."

Moga hari-hari mendatang akan jadi lebih baik dari semalam. InsyaAllah.

0 comments:

Post a Comment