اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Monday, October 18, 2010

Petua Menjadi Pelajar Cemerlang via iluvislam.com

Assalamualaikum wbt.


Sukacitanya saya bila iluvislam.com berkongsi mengenai 'Petua Untuk Menjadi Pelajar Cemerlang menurut Al-Quran' oleh Dr.Munirah.

"Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman,  

(yaitu) orang-orang yang khusyuk dalam salatnya,  

dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna,  

dan orang-orang yang menunaikan zakat, 

dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap istri-istri mereka atau budak yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Barang siapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.  

Dan orang-orang yang memelihara amanat-amanat (yang dipikulnya) dan janjinya,  

dan orang-orang yang memelihara sembahyangnya. ."[QS Al-Mukminun,23;1-9]

Ayat Surah Al-Mukminun, yaitu surah yang ke 23 di atas menunjukkan ciri-ciri untuk menjadi pelajar yang cemerlang. Sering juga diri ini mengeluh, susahnya menjadi pelajar. Tapi itulah mujahadah kami sebagai seorang pelajar. Hanya satu kata-kata semangat untuk diri, 'TERUSKAN APA YANG DIPERJUANGKAN' walaupun ia perit sekalipun. Bila kita jatuh kita boleh bangun lagi. Kalau kita terluka akibat jatuh itu, insyaAllah ada cara untuk kita mengubat luka itu. 


Allah dahpun terangkan bagaimana untuk menjadi pelajar cemerlang. Jadi, apa lagi, jom kita usaha tambah lagi, dengan sistem baru bagi kami mahasiswa Ukrida. Jadi, sahabat-sahabat, adik-adik, abang-abang, kakak-kakak, teruskan menuntut ilmu. InsyaAllah, moga dipermudahkan.


Adab Menuntut Ilmu

Cuma ingin berkongsi mengenai adab-adab menuntut ilmu.

  • Niat yang ikhlas.
  • Sentiasa tekun berusaha dan tawakkal kepada Allah.
  • Menjauhi maksiat.
  • Memilih teman yang soleh.
  • Banyakkan zikrullah.
  • Menjaga kehormatan.
  • Doa dan keredhaan ibu bapa.
  • Menghormati guru.
  • Beramal dengan ilmu yang diperolehi.
رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا
Wahai Tuhanku, tambahilah ilmuku.[QS TaHaa,20;114]

Bagi adik-adik'10 yang perlukan bantuan, kami sedia membantu, InsyaAllah. Jangan malu jangan segan ye. :) Moga semua dipermudahkan.

0 comments:

Post a Comment