اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Wednesday, December 02, 2009

Renungkan

Assalamualaikum w.b.t.

Pada 1 Disember lalu, alhamdulillah segala puji bagi Allah, akhirnya ta'lim yang dinantikan mahasiswa dari Pak Romi telah terlaksana dengan baik setelah menanti. Alhamdulillah.

Buat sahabat-sahabat sekalian, mungkin ramai yang berpendapat ta'lim dari pak romi ini kurang serius membincangkan hal-hal yang sepatutnya. Tapi bagi kami, ta'lim dari Pak Romi banyak memberi manfaat pada masa akan datang. InsyaAllah bi'iznillah.

Dalam ta'lim tersebut, Pak Romi memulakan dengan filem baru-baru ini ditayangkan, '2012'. Bagi yang menonton, kami amat alu-alukan untuk berkongsi bersama kami pendapat anda tentang filem tersebut.

Seterusnya, Firman Allah dari QS 2;26,

"Sesungguhnya Allah tidak segan membuat perumpamaan seekor nyamuk atau yang lebih kecil dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, mereka tahu bahwa itu kebenaran dari Allah, tetapi mereka yang kafir berkata, apa maksud Allah ddengan perumpamaan ini? Dengan perumpamaan itu, banyak orang yang dibiarkan sesat^ dan dengan itu, banyak pula orang yang diberi-Nya petunjuk. Tetapi tidak ada yang Dia sesatkan dengan perumpamaan itu selain orang-orang yang fasik.^^"

^ Orang itu sesat kerana keingkarannya dan tidak mau memahami petunjuk-petunjuk Allah. Dalam ayat ini, oleh kerana mereka ingkar dan tidak mau memahami apa sebabnya Allah menjadikan nyamuk sebagai perumpamaan, maka mereka itu sesat.

^^ Orang fasik ialah orang yang melanggar ketentuan-ketentuan agama, baik berupa ucapan maupon perbuatan.

Siapakah orang-orang yang fasik?

"(yaitu) orang-orang yang melanggar perjanjian Allah setelah perjanjian itu diteguhkan dan memutuskan apa yang diperintah Allah untuk disambungkan dan berbuat kerusakan di bumi. Mereka itulah orang-orang yang rugi."[QS 2;27]

Ayat-ayat di atas sebenarnya menunjukkan Filem 2012. Filem itu hanya menayangkan salah satu dari banyak lagi bencana yang boleh berlaku. Kuasa Allah meliputi segalanya. Hanya Allah yang Maha berkuasa sedangkan kita makhluk-Nya juga hanya hamba.

Pernahkah kita terfikir sejenak bagaimana bumi berputar pada paksinya, bagaimana langit tetap berada di atas dan kita di antara langit dan bumi itu. Dan pernahkah kita terfikir bagaimana Allah boleh menjaga seluruhnya, inilah kuasa Allah. Maha Bijaksananya Allah.


"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi orang-orang yang berakal"[QS 3;190]

Adakah kita termasuk dengan orang-orang yang berakal? Benar, manusia dikurniakan akal. Inilah kelebihan kita dari makhluk-makhluk Allah yang lain. Tapi, Firman Allah mengenai orang yang berakal;

"(yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan baring, dan memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), "Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia; Maha suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka."[QS 3;191]

Lebih ringkasnya oleh Pak Romi,

'You think right, you get the message. Outstanding attitude is yours'

Alhamdulillah. Mari kita renung-renungkan. Moga membawa manfaat pada kita semua. Moga Allah permudahkan segala urusan-urusan sahabat. Selamat beramal!

Jazakumullahukhairan.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment