اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Sunday, December 13, 2009

Cinta Allah dan Rasul-Nya

Assalamualaikum wbt..

Cinta? Selalu sahaja kita ungkapkan kata cinta..Ungkapan cinta bukanlah untuk lelaki dan perempuan yang bukan muhrim. Tetapi, cinta kepada Allah dan Rasul-Nya. Betapa mudah kita ungkapkan ia tapi apakah buktinya tanda cinta dan kasih kita pada Ilahi?

Cinta kepada Allah dan Rasul-Nya merupakan kewajipan dan kaedah iman yang paling agung. Ia menjadi dasar setiap amal perbuatan, perkataan dan lain-lain.

"Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah, mereka mencintaninya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah....[QS 2;165]

Ayat di atas, Allah menjelaskan sesungguhnya kaum yang menyengutukan Allah adalah orang-orang yang mencintai selain Allah sekalipun mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Namun, cinta orang mukmin terhadap Allah melebihi segalanya. Dengan cinta itulah, orang-orang mukmin dapat mengetahui-Nya.

Cinta itu bersifat mutlak kerana di samping mencintai Allah, juga mencintai Rasul dan nabi serta hamba-hamba-Nya yang beriman.

Allah telah menyifati orang-orang yang mencintai dan yang dicintai Allah dalam firman-Nya;

"Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan mereka pon mencintai-Nya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang mukmin, bersikap keras terhadap orang kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela...[QS 5;54]

Dengan sifat cinta, seseorang itu terdorong untuk berjihad dan amar makruf nahi mungkar. Moga kita mampu menjadi hamab yang benar-benar bertaat pada-Nya yang Maha Esa selagi kita hidup di dunia ini. InsyaAllah bii'znillah.

Allah sebagai tujuan. Rasulullah sebagai pedoman.

Review buku; Amalan Hati IBNU TAIMIYAH.

0 comments:

Post a Comment