اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Friday, October 23, 2009

Futsal Umsa 2009


Sempena pertandingan futsal yang akan berlangsung pada hari Sabtu dan Ahad ini, kami dari Halaqah Jakarta (Biro Agama dan Pembangunan Insan) mengambil peluang untuk sama-sama kita bincang balik adab beriadah.

Ingat kawan-kawan, futsal itu sukan, sukan itu ibadah, dan tiada ibadah tanpa keredhaan Allah. Kami senaraikan sedikit sahaja, kita saling ingat-ingatkan.


1. Jom jaga aurat!
Lelaki dan wanita pastikan kita jaga pakaian yang sesuai. Paling penting sesuai menurut aturan tuhan. Lelaki awas akan seluar pendeknya dan wanita awas tentang lengan dan longgar bajunya.

2. Kita test siapa paling sabar!
Kita main ni untuk rapatkan ukhwah dan sihatkan badan. Badan yang sihat, petanda dari hati yang sihat. Jadi jangan cepat marah tau. Cool bro. Peace! =)

3. Takut ikhtilat!
Maksud ikhtilat paling ringkas, hubungan/ komunikasi /pergaulan antara bukan mahram yang Allah tak suka. Usahlah bertepuk tampar, pegang-pegang tangan dan sebagainya. Kita buat yang Allah suka je.


Kalau nak menang, minta pada Allah, Kalau nak minta pada Allah, ikut perintah Allah.
Selamat Berfutsal!

Nak test kuiz adab rekreasi/riadah? Klik sini.

0 comments:

Post a Comment