اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Sunday, July 12, 2009

Mesyuarat Pertama AJK API Sesi 2009/2010

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah wa syukran lillah..

Mesyuarat pertama AJK Biro API bagi sesi 08/09 telah dilaksanakan dengan lancar pada 19 Rejab 1430H bersamaan dengan 12 Julai 2009 bertempat di Masjid Nurul Hikmah bermula jam 8 pagi. Mesyuarat ini adalah sebagai agenda tahunan Biro Agama dan Pembangunan Insan, bertujuan untuk melestarikan wacana ilmiah dalam setiap kegiatan biro agama dan juga untuk memperkenalkan kepimpinan baru dan lama API kepada semua AJK Biro API dan Majlis Tertinggi UMSA.


Sebelum mesyuarat bermula, telah diadakan suatu ceramah tentang 'Refleksi dan Tindakan' oleh Ustaz Rohmani. Dalam ceramah tersebut, penceramah menekankan prinsip-prinsip dasar kehidupan, yaitu :-
* Etika
* Kejujuran dan Integritas
* Bertanggungjawab
* Hormat pada aturan dan hukum masyarakat
* Hormat pada hak orang lain
* Cinta pada pekerjaan
* Berusaha keras untuk menabung
* Mau bekerja keras
* Tepat waktu

Cintakan duniawi dan takut pada kematian adalah salah satu punca kegagalan dalam kehidupan kita. Kita sebagai umat Islam harus meletakkan Islam sebagai keutamaan kita dalam kehidupan seharian. Sikap yang membelakangkan Islam akan menyebabkan agama, negara dan bangsa jauh terkebelakang. Prinsip-prinsip dasar kehidupan ini tidak akan terlaksana dengan adanya pengaruh budaya Barat, berlaku penindasan ataupun penipuan. Sebagai generasi seterusnya, kita haruslah menerapkan nilai keislaman dalam diri supaya agama Islam kembali gemilang seperti dahulu. Jadikan agama Islam sebagai agama yang syumul.

Seterusnya, majlis diisi dengan Bedah Buku Isti'ab dalam Meningkatkan Kapasitas Rekrutmen Dakwah oleh Ustaz Ismeidas. Sedikit sebanyak tentang bedah buku.

Isti'ab yaitu daya tampung, merupakan kemampuan da'i untuk menarik objek dakwah dan merekrut mereka dengan segala perbedaan intelektual, kejiwaan, status sosial dsb. Seorang da'i dituntut supaya lebih memahami agama, memberikan teladan yang baik, sabar, lemah lembut, memberi kemudahan, tawadhu' dll. Da'i yang benar adalah da'i yang hidup untuk orang lain dan bukannya untuk diri sendiri, berusaha untuk orang lain meskipun harus mengorbankan kebahagiaan peribadi.

Penceramah menekankan Sifat seorang Muslim yang mana juga telah dinyatakan dalam Al-Quran;

'Wahai nabi! Sesungguhnya Kami mengutusmu untuk menjadi saksi, pembawa khabar gembira dan pemberi peringatan, dan untuk menjadi penyeru kepada agama Allah dengan izin-Nya dan sebagai cahaya yang menerangi.' [Surah Al-Ahzab; 45&46]

'Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya dan janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan muslim.'[Surah Al-Imran;102]

Konsep seorang Muslim adalah IMAN. Untuk mencapai iman, seorang Muslim itu harus berilmu, yakin, akhlak yang baik dan bertaqwa. Oleh itu, sebagai seorang Muslim, kita wajib untuk belajar Islam dan seterusnya berdakwah agar Islam terus berkembang.

InsyaALLAH bi'iznillah.
Muga ALLAH redha.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment