اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Monday, July 13, 2009

Ciri-ciri Seorang Da'i


Layakkah diri ini digelar seorang da'i?

Da'i merupakan penyeru, sama ada menyeru manusia melakukan kebaikan dan meninggalkan laranganNYA. Apakah yang harus ada pada seorang da'i? Para Da'i dituntut supaya memahami agama, menunjukkan teladan yang baik, sabar, lemah lembut, memberi kemudahan, tawadhu', murah senyum dan perkataan yang baik, pemurah serta suka membantu orang lain.

Kepahaman tentang Agama

Untuk bergelar da'i, seseorang itu haruslah memiliki pemahaman yang memadai tentang Islam. Setidaknya, ia mampu membezakan antara yang halal dan yang haram.

'Wahai manusia, sesungguhnya ilmu hanya akan didapat dengan belajar, sedang pemahaman hanya akan didapat melalui pendalaman, dan barang siapa yang dikehendaki ALLAH baik maka ia akan diberi kepahaman dalam agama, sesungguhnya yang takut kepada ALLAH dari hamba-hambaNya adalah ulama' [HR Bukhari]

Apakah seorang da'i dikatakan sebagai da'i yang benar dan berada dalam petunjuk jika tidak membekali dirinya dengan kepahaman tentang Islam?

Teladan yang Baik

Al-Quran telah menyampaikan ancaman bagi mereka yang ucapannya tidak sesuai dengan perbuatan ;

"Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan"
[61;2-3]

Kesabaran

Rasulullah s.a.w terkenal dengan sifat sabarnya dalam mengerjakan dakwah kerana kesabaran merupakan separuh keimanan. Dengan sifat sabar pada para ulama', Islam berjaya berkembang dan menakluki 2/3 dunia.

"Sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang bersabar"[2;153]

Santun & Lemah Lembut

Rsulullah s.a.w bersikap santun terhadap orang yang bertindak bodoh, memaafkan orang yang menzalimi, memberi kepada orang yang tidak memberi dan menyambung hubungan orang yang memutuskan hubungan. [HR Thabrani& al-Bazzar]

Allah mencintai kelembutan dalam segala hal termasuklah menjaddi seorang da'i. Masyarakat juga membenci kekerasan dan akan menjauhi pelakunya.

Mempermudah & Mempersulit

Salah satu sifat yang membantu para da'i agar dakwahnya bisa diterimaadalah mempermudah dan bukan mempersulit dalam emnyelesaikan beberapa persoalan.

"Mudahkanlah dan jangan mempersulit, semangatkanlah mereka dan jangan membuat mereka lari"[HR Bukhari-Muslim]

Tawadhu' dan Merendahkan Sayap

3 puncak tawadhu' adalah memulai salam kepada orang yang ditemuinya, rela di tempat rendah di tengah majlis yang mulia dan membenci riak serta popularitas. Da'i yang bersikap tawadhu' bisa hidup dan bergaul dengan sesiapa sahaja, bisa berbicara kepada setiap orang, menziarahi bahkan mencintai semua manusia.

Muka berseri-seri & Perkataan yang Baik

Wajah adalah lambang bagi seorang da'i bahkan wajah merupakan cermin yang merefleksikan kejiwaan. Mengenai ucapan yang baik, banyak nash Al-Quran dan al-Hadith yang menganjurkannya;

"..serta ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia.."[2;83]

'Perkataan yang baik adalah sedekah' [HR Bukhari]

Dermawan dan Berinfaq kepada Orang Lain

Allah menyebutkan sifat orang mukmin yaitu;

"orang-orang yang sabar, yang benar, yang taat, menafkahakn hartanya di jalan Allah dan yang memohon ampun di waktu sahur"[3;17]

Melayani Orang Lain & Membantu Keperluan Mereka

Rasulullah s.a.w bersabda; 'Barangsiapa yang tidur tanpa peduli terhadap permasalahan kaum Muslimin maka ia tidak termasuk golongan mereka.'
Kebutuhan manusia bukanlah dipenuhi dengan harta kekayaan tapi haruslah dipenuhi dengan akhlak.

Ringkasan dari Buku Isti'ab Meningkatkan Kapasitas Rekrutmen Dakwah.

[maaf post yang terlalu panjang-muga Allah redha..InsyaALLAH]

1 comments:

Syaima said...

subhanallah... terimakasih atas resume yang ditulis yah,,semoga berbuah amal jariyah :)

Post a Comment