اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Monday, May 31, 2010

Islam dan Palestin


Assalamualaikum wbt.

"Dan telah Kami nyatakan kepada Bani Israil di dalam kitab itu; "Sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali, dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau".[QS Al-Israa',17;4]

Baru-baru ini, info dari Lifeline4Gaza, kapal Mavi Marmara telah diserang oleh komando laut Israel di perairan antarabangsa 31 Mei. Seramai 12 orang dari Malaysia yang turut berada di atas kapal tersebut. Boleh rujuk di link di bawah.


Hmm..mereka telah melakukan sesuatu untuk selamatkan Palestine. Tapi kita? Adakah dengan hanya mengeluarkan kata-kata kesat kepada tentera Israel dapat membantu rakyat Palestine?
Daripada Abu Sa'eed al-Khudri r.a, beliau berkata; aku mendengar Rasulullah saw pernah bersabda; Sesiapa dari kalngan kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Andai tiada kemampuan untuk berbuat demikian, maka hendaklah dia mengubahnya dengan lisannya. Dan jika beliau tidak mampu untuk berbuat begitu, maka hendaklah (dikecam) dengan hatinya. Dan demikian itu adalah selemah-lemah iman. [HR Muslim]
Menurut info terkini dari Al-Jazeera.Net, 19 orang telah terbunuh dan yang lain tercedera. Dari Harakahdaily, menyatakan salah seorang ahli konvoi dari Malaysia selamat tapi yang lain masih tidak diketahui.

Sahabat-sahabat boleh juga click pada;
* youtube tentang kejadian serangan kapal Mavi Marmara, konvoi yang mana untuk menghantar bantuan kepada rakyat di Gaza.
* Saifulislam.com mengenai Palestin memanggil kamu kepada Islam.

Kerjasama umat Islam amat diperlukan. Marilah kita sama-sama mendoakan semoga saudara-saudara kita terselamat dan sentiasa di bawah perlindungan Allah. Moga Allah memberkati niat tulus itu. Yuk!

0 comments:

Post a Comment