اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Monday, May 17, 2010

"Fastabiqul Khairat"




Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang telah mengurniakan nikmat sihat, iman dan Islam kepada kita semua. Alhamdulillah. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad saw. Moga redha Allah sentiasa disusuli di atas setiap perbuatan kita. Amiin.

Baru-baru ini Ta'lim Masjid Assalam telah diadakan yang bertajuk 'Berlomba-lomba melakukan kebaikan' oleh Ustaz Athoillah Muslim. Di sini, kami ahli Halaqahjakarta ingin berkongsi sedikit mengenainya, moga membawa manfaat bersama.

3 'points' yang ustaz tekankan dalam majlis adalah;

1) Kebaikan berdasarkan firman Allah dalam surah Al-Imran;2 ayat 133-135, yaitu;

"Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa, (yaitu) orang yang berinfak, baik di waktu lapang dan sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan, dan juga orang-orang yang mengerjakan perbuatan keji atau menczalimi diri sendiri, (segera) mengingat Allah, lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui."

Allah juga berfirman dalam ayat seterusnya;

"Balasan bagi mereka ialah ampunan dari Tuhan mereka dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan itulah sebaik-baik pahala bagi orang-orang yang beramal."[QS 2;136]

2) Menghormati tetamu. Rumah yang baik adalah rumah yang sering datangnya tetamu dan rumah yang baik itulah yang penuh redha Allah. Tamu ibarat pembawa rezeki dan keluarnya membawa dosa-dosa kita ke lautan.

3) Mencari ilmu. Firman Allah bagi hamba-Nya yang tidak jemu mencari ilmu;

'Wahai orang-orang yang beriman! Apabila dikatakan kepadamu,"Berilah kelapangan di dalam majlis-majlis,"maka lapangkanlah, nescaya ALlah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan ,"Berdirilah kamu," maka berdirilah nescaya Allah akan mengangkat derajat orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu beberapa darjat. Dan ALlah Maha teliti apa yang kamu kerjakan.'[QS 58;11]
Manusia. Manusia adalah makhluk Allah yang paling sempurna.
Allah ciptakan hujan untuk basahkan bumi. Allah ciptakan kita airmata.
Allah ciptakan petir. Petir manusia pula adalah bersin.
Allah ciptakan matahari yang dapat menyinari bumi. Allah ciptakan kita mata untuk melihat ciptaan-Nya.
Allah ciptakan pepohon untuk menutupi bumi. Allah ciptakan kita rerambut.
Allah ciptakan gunung sebagai penguat bumi. Allah ciptakan kita tulang belakang supaya kita berdiri teguh.
Dan Allah kurniakan kita akal untuk kita memikirkan ciptaan-Nya.
Ucapkanlah alhamdulillah atas segala kurniaan-Nya. Alhamdulillah.

0 comments:

Post a Comment