اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Thursday, March 04, 2010

Ta'lim Drs Muchlish 02/03/2010

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, tanggal 02 Maret yang lalu, pengajian ta'lim berjalan dengan baik. Sempena Maulidur Rasulullah saw. Drs Muchlish berkongsi mengenai profil Nabi Muhammad sewaktu dan setelah menerima utusan.

[1] Fisik, jasmani yang sempurna, lidah fasih dan otak cerdas, yaitu siddiq, amanah, tabligh dan fatanah. Fatanah adalah supaya dapat menangkap perintah Allah dan dapat menyampaikan kepada umatnya.

[2] Sama seerti manusia lain, makan, minum, merasa sakit senang, beristeri dan punya anak, puasa, solat dan lain-lain. Cuma bezanya, Allah langsung menegur jika ada Rasulullah melakukan kesalahan melalui wahyu.

[3] Rasulullah saw seorang yang buta huruf, tidak bisa membaca dan tidak bisa menulis. Rasulullah saw juga tidak pernah berguru. Tujuannya untuk membuktika bahwa Allah Maha Berkuasa dan al-Quran yang diturunkan oleh Allah melalui Rasulullah saw adalah benar-benar dari-Nya.

[4] Rasulullah sangat dipelihara oleh Allah sejak kecil. Baginda tidak pernah menyembah berhala.

Dari Anas bin Malik ra katanya, Rasulullah saw bersabda; "Aku dibawa orang Jibril as ke telaga zamzam; di sana dadaku dibelah kemudian dibersihkan dengan air zamzam, sesudah itu aku dihantarkannya kembali ke tempatku semula."[HR Muslim]

[5] Rasulullah saw seorang yang yatimpiatu. Ini sebagai petunjuk dan bukti bahawa Rasulullah saw diajar langsung dari Allah bukan dididik dari ibubapa.

[6] Rasulullah saw berasal dari nasab keturunan yang mulia.


[7] Berakhlak mulia.

Firman Allah swt;

"Dan sesungguhnya engkau (Rasulullah saw) benar-benar, berbudi pekerti yang luhur."[QS 68;4]

[8] Rasulullah saw memulai dakwah kepada ahli keluarga dan orang terdekat sebelum kepada masyarakat umum. Rasulullah mempunyai taktik dan strategi dakwah yang sangat hebat. 23 tahun amanah Allah ditunaikan dengan baik.

[9] Rasulullah saw seorang yang tabah menghadapi segala penderitaan dan cobaan dalam menyampaikan risalah.

[10] Keperibadian rasulullah saw yang sangat sederhana.

Cintakah kita kepada Rasulullah saw seperti mana Rasulullah saw sangat mencintai umatnya?

Buktinya, bukan hanya kita berselawat ke atas Baginda saw tapi yang lebih penting, mencontohi aqidah, ibadah dan akhlak baginda saw serta menyampaikan ma'aruf dan mencegah kemungkaran.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment