اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Friday, February 19, 2010

Apa Ertinya Saya Menjadi Muslim?

Assalamualaikum wbt. Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan Rasulullah saw. Moga dirahmati Allah.

Skenario

Hari Jumaat yang indah, jam menunjukkan jam 12lebih, azan kedengaran dari Masjid Nurul Hikmah, kelihatan 2 orang pemuda yang masih lagi enak menjamu selera.

Bro A : Aku bangga ar jadi orang Islam. Satu hari nanti, aku nak jadi pejuang agama yang hebat!
Bro B : Mu nok juang gapo gak A?
Bro A : Ye ar, cuba ko nilai umat Islam sekarang. Dah makin xmenjadi.
Bro B : Gapo hok makin xjadi nyo?
Bro A : Ye ar, aku tak tahu nak pandang atas ke pandang bawah. Pompuan sekarang ish2. Pemimpin skang plak ish3. Negara Islam plak ish4. Sedih aku.
Bro B : Sedap jah mu ngato kokre len. Hok kito ni xgi solat jumaat jadi ko?ish5. Muslim sangat la tuh. Meh cepat. Azan doh tu.

[Cerita ini hanya rekaan semata. Tidak ada kaitan antara yang hidup dengan yang meninggal dunia]

Saya seorang Muslim. Saya sangat bangga menjadi seorang Muslim. Tapi, muslimkah saya di sudut Akidah, Ibadat, Akhlak? Bagaimana untuk menjadi benar-benar Muslim?

Muslim di Sudut Aqidah


Muslim di Sudut Ibadah



Muslim di Sudut Akhlaq


[Ringkasan semata dari buku karangan Fathi Yakan..untuk bacaan selanjutnya boleh di download atau dibeli di kedai buku berhampiran.]

Wallahua'lam. Wassalam.


2 comments:

iera ariyssa said...

salam...blog ini slh 1 ikhtiar terbaik dlm memancing kita lebih mndekati Islam...tinggal baca isinya dan praktikkan.lbih afdhal bila disampaikan...lg mudah jika ikhlas...smoga usaha kita diberkati Allah...amiinn...

ICJ 1.0 said...

kepada Iera Ariyssa;

wassalam..syukran.
moga membawa manfaat pada kita semua.amiin..moga Allah memberkati sentiasa.

Teruskan menziarah..

Post a Comment