اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Sunday, January 16, 2011

Majlis Zikir ; Pengajian Ta'lim

Assalamualaikum wbt.

Dari Abu hurairh r.a., sesungguhnya Rasulullah saw. bersabda,
”Sesungguhnya Allah swt. mempunyai  malaikat-malaikat yang tugasnya berkeliling di jalan-jalan untuk mencari majlis-majlis ahli dzikir. Apabila merka menjumpai orang-orang yang sedang berdzikir kepada Allah, mereka saling memanggil satu sama lain,"kemarilah, inilah yang kalian cari!" Lalu para malaikat itu mengelilingi majlis tersebut dengan sayap-sayap mereka sampai ke langit. Apabila pada ahli dzikir itu sudah berpisah dari majlis, para malaikat itu pun naik kembali ke langit. Allah swt.bertanya kepada mereka sedang Dia Maha Mengetahui,"Dari manakah kalian datang?" Para malaikat menjawab,"Kami datang dari hamba-hamba-Mu yang sedang sibuk mensucikan, mengagungkan dengan memuji Dzat-Mu."

Allah swt. bertanya "Apakah mereka dapat melihat-Ku?" Para malaikat menjawab,”Tidak, mereka tidak melihat Engkau." Allah swt bertanya,"Bagaimanakah seandainya mereka melihatku." Para  malaikat menjawab,”Jika mereka melihat Engkau, tentulah mereka akan  lebih giat lagi beribadah kepada-Mu".


Allah bertanya lagi, "Apakah yang mereka minta?"."Mereka meminta surga-Mu, jawab para malaikat. Allah bertanya."Apakah mereka pernah melihat surga itu?" Mereka belum pernah melihat surga itu,"Jawab para malaikat lagi. Allah bertanya lagi, "Bagaimana sekiranya mereka telah melihat surga-Ku itu?" para malaikat menjawab,” Sekiranya mereka telah melihat surga-Mu, tentu mereka lebih ingin dan lebih berusaha lagi sekuat mungkin untuk mendapatkanya.”

 Kemudian Allah bertanya,"Dari apakah mereka berlindung?" Para malaikat menjawab,”Mereka berlindung dari neraka jahannam.”Allah swt.  Bertanya,"Apakah mereka pernah melihat neraka jahannam itu?" Tidak, mereka belum pernah melihat neraka Jahannam itu,” Jawab para Malaikat. Allah bertanya lagi,"Bagaimana sekiranya mereka telah melihat neraka itu?" Malaikat menjawab, "Sekiranya  mereka pernah melihat neraka itu, tentu mereka akan lebih dan lebih berusaha lagi supaya dijauhkan sejauh-jauhnya darinya." Kemudian Allah berfirman "Hendaknya kamu sekalian menjadi saksi bahwa Aku telah mengampuni semua peserta majlis itu." Salah satu malaikat berkata,” Ya Allah, si fulan itu datang secara kebetulan, karena urusannya sendiri, ia bukan termasuk peserta majlis itu.”Allah berfirman,"Majlis itu adalah majlis yang amat berbahagia, maka tidak akan merasa kecewa orang-orang yang duduk di majlis itu."

[Hr. Bukhari Muslim]

Ta'lim Ustaz Drs Muchlish
Selasa 18/01/2011
Setelah Isya'
Muslimin Muslimat dijemput

0 comments:

Post a Comment