اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

أهلا وسهلا


Halaqah Jakarta merupakan blog di bawah kelolaan ahli Halaqah Jakarta yang dianggotai oleh muslimin muslimat Ukrida. Ukrida merupakan salah sebuah universitas yang terletak di Jakarta Barat.

Kami berharap usaha untuk membumikan jiwa-jiwa insan ke arah penerapan Islam yang sebenar-benarnya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah akan dipermudah dan diredhaiNya.

Salam Ukhwah! Salam Mujahadah!


Thursday, December 09, 2010

Solat Di Pesawat

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah. Cuti datang lagi. Pulang lagi kami dari bumi Indonesia ini. :) Bagi yang tidak pulang tidak mengapa. Jangan takut dan jangan bersedih hati ye.

Dialog Dua Mahasiswa Ukrida Ketika Menaiki Pesawat

Ahmad : Nasib baik kan kita belajar di Indonesia je.
Muhammad : Kenapa?
Ahmad : Yela. Kalau belajar di Egypt ke US ke Rusia ke jauh kot. Setiap kali balik mesti xsempat solat. Gara-gara naik pesawat lama. Kita takpelah. 2 jam je.
Muhammad : Islam sangat memudahkan. Tidak langsung merumitkan. Kan ada cara untuk solat. Walau di mana pun kita berada, solat tetap wajib dilaksanakan. InsyaAllah, moga kita terus tsabat di jalan-Nya.
Ahmad : Emmm..insyaAllah.

Solat Fardhu Di Pesawat Sah

Setiap Muslim tetap diwajibkan untuk mengerjakan apa yang wajib dia kerjakan dalam solat, baik itu rukun solat, wajib solat, maupun syarat-syaratnya seperti bersuci, menghadap kiblat, berdiri, ruku', sujud dan lain-lain. Jika tidak bisa melakukan semua itu, bagi yang boleh dijamakkan, hendaklah dia menunggu sampai pesawat mendarat. Jika pesawat itu akan mendarat setelah berlalunya waktu solat, sedangkan solat itu tidak boleh dijamakkan seperti solat Asar dan Subuh, haruslah mengerjakan solat di pesawat.




Solatlah dengan berdiri, jika kamu tidak sanggup maka dengan duduk, jika kamu tidak sanggup, maka dengan berbaring sambil miring. [HR Bukhari] 

Jika mampu berdiri untuk solat, hendaklah solat dalam berdiri, jika tidak, dia boleh solat sambil duduk dengan menghadap kiblat dan berputar menghadap kiblat mengikuti putaran pesawat. Hendaknya juga dia memberikan isyarat ruku' dan sujud, yang lebih rendah dari ruku'.

"Maka bertaqwalah kalian kepada Allah menurut kesanggupan kalian dan dengarlah serta taatlah dan infakkanlah harta yang baik untuk dirimu. Dan barangsiapa menjaga dirinya dari kekikiran, mereka itulah orang-orang yang beruntung." [QS At-Taghabun,64;16]


Adapun solat yang bisa dijamak, baik jamak taqdim maupun ta'khir, yang afdhal mengerjakan solat di awal waktu.

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..." [QS Al-Baqarah,2;286]


Wallahua'lam. Moga membawa manfaat. Wassalam.


Boleh rujuk selebihnya di Ensiklopedia Solat Menurut Al-Quran dan As-Sunnah.

0 comments:

Post a Comment